Zazwyczaj Święto Szkoły jest obchodzone w tradycyjny sposób: akademią z przemówieniami i występami uczniów. Przedstwiam inną propozycję: Święto Szkoły realizowane metodą projektu. Projekt został przeprowadzony w roku szkolnym 2005/2006
ŚWIĘTO SZKOŁY PSP4 im. Juliusza Słowackiego w Starogardzie Gdańskim
jako sposób realizacji edukacji regionalnej - dziedzictwo kulturowe w regionie opracowany metodą projektu.
Autor projektu: Justyna Belicka
Cele projektu:
- wzmacnianie poczucia przynależności do wspólnoty szkolnej; - ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej poprzez rozwój tożsamości regionalnej; - rozwijanie wiedzy o historii szkoły w powiązaniu z tradycjami własnej rodziny; - kształcenie postawy szacunku wobec tradycji przekazywanej z pokolenia na pokolenie; - rozwijanie umiejętności pracy w zespole klasowym; - wskazanie uczniom drogi nauki przez zabawę;
Termin prezentacji: 21 X 2005
Sposób realizacji: praca zespołów klasowych klas IV – VI
Osoby zaangażowane w realizację projektu: grono pedagogiczne, uczniowie
Osoby odpowiedzialne za przygotowanie zespołów klasowych: wychowawcy klas oraz osoby wspomagające
Osoby wspierające realizację projektu: Rodzice Dyrekcja placówki
Etapy realizacji:
1.Przydzielenie zadań zespołom klasowym.
- zbieranie materiałów do poszczególnych części zmagań konkursowych.
2. Przygotowanie części artystycznej – spektakl „Balladyna”.
3. Przygotowanie zadań konkursowych oraz turniejowych.
4. Ukazanie efektów pracy poszczególnych zespołów. 5. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród.
Harmonogram prac nad przygotowaniem Święta Szkoły
Dnia 15 IX 2005 Rozdanie zadań do wykonania poszczególnym klasom (załącznik 1).
Dnia 15 X 2005
Termin składania albumów.
Dnia 18 X 2005 1. Przydzielenie poszczególnym klasom sal lekcyjnych, w których będą się rozbierać (w szatniach rozbierają się klasy VI oraz IV a, b, c, d) spędzać przerwy. 2. Rozdanie grafiku poszczególnym klasom (załącznik 2).
Dnia 19 - 20 X 2005 Przygotowanie pomieszczeń, w których odbywać się będą poszczególne prezentacje, konkursy, turnieje, spotkania.
Dnia 21 X 2005 Święto Szkoły
Przebieg obchodów Święta Szkoły
SPOTKANIE Z NAUCZYCIELEM EMERYTEM
8.00 – 9.00 – KL. VI (a, b, c, d, e) 9.20 – 10.20 – KL. IV (a, b, c, d, e)
10.40 – 11.40 – KL.V (a, b, c, d, e )
SPEKTAKL „BALLADYNA” W WYKONANIU UCZNIÓW ZE SZKOLNEGO KOŁA TEATRALNEGO
8.00 – 9.00 – KL. VI (f, g, h, i, j) 9.20 – 10.20 – KL. IV (f, g, h, i, j)
10.40 – 11.40 – KL.V (f, g, h, i, j)
WYSTAWA ALBUMÓW + PLEBISCYT NA NAJŁADNIEJSZY ALBUM
8.00 – 9.00 – KL. IV (ogłoszenie wyników i wręczenie nagród przez panią wicedyrektor) 9.20 – 10.20 – KL. V
10.40 – 11.40 – KL.VI
MAKIETA SZKOŁY (po 4 osoby z klasy) – prac. dziew.
8.00 – 9.00 – KL. IV (dokończenie makiet, ogłoszenie wyników i wręczenie nagród) 9.20 – 10.20 – KL. V (j.w.) 10.40 – 11.40 – KL.VI (j.w.)
uczniowie przynoszą makiety w dniu projektu do pracowni dziewcząt
TURNIEJ WIEDZY O SZKOLE (po 2 osoby z klasy) s. 206
8.00 – 9.00 – KL. IV (turniej, ogłoszenie wyników i wręczenie nagród przez p. dyrektora szkoły) 9.20 – 10.20 – KL. V (j.w.) 10.40 – 11.40 – KL.VI (j.w.)
WYKLEJANIE PORTRETU SŁOWACKIEGO METODĄ COLLAGE (po 3 osoby z klasy) s. 26 i 29
8.00 – 9.00 – KL. V (wykonanie prac, ogłoszenie wyników i wręczenie nagród) 9.20 – 10.20 – KL. VI (j.w.) 10.40 – 11.40 – KL.IV (j.w.)
uczniowie przynoszą potrzebne materiały i wyklejają Słowackiego w dniu projektu (otrzymają na miejscu portret)
TURNIEJ SPORTOWY (po 4 osoby z klasy – 2 dziewczynki i 2 chłopców) s. gimn.
8.00 – 9.00 – KL. V (turniej, ogłoszenie wyników i wręczenie nagród przez p. wicedyrektora szkoły) 9.20 – 10.20 – KL. VI (j.w.) 10.40 – 11.40 – KL.IV (j.w.)
Załącznik 1
ZADANIA DLA KLAS
1. Zbierzcie materiały na temat historii naszej szkoły. Wybierzcie 2 osoby do konkursu wiedzy o szkole metodą eliminacji klasowych.
2. Wybierzcie 4 osoby, które wykonają makietę szkoły. Uwaga makieta ma być niedokończona, kolorowanie, obklejanie i wykańczanie będzie się odbywało w dniu projektu 21.10.2005 r. (w tym dniu musicie przynieść potrzebne wam materiały w tym makietę).
3. Przygotujcie 5 pytań do nauczyciela emeryta, które mu zadacie w dniu projektu.
4. Wyznaczcie 3 osoby do konkursu wyklejania portretu Juliusza Słowackiego metodą collage. Przygotujcie potrzebne materiały do wykonania tego zadania i przynieście je 21.10. na konkurs.
5. Wyznaczcie 2 chłopców i 2 dziewczynki do turnieju sportowego o puchar PSP 4.
6. Konkurs indywidualny na album pt. „Historia mojej szkoły jest związana z historią mojej rodziny” – prosimy o dostarczenie przynajmniej 1 albumu z klasy do dnia 15.10.2005 do s. 207.
Załącznik 2
Kl. IV a, b, c, d
7.50 – zbiórka w klasach, przebranie obuwia.
8.00 2 uczniów reprezentantów klas IV – udaje się do s. 206 na konkurs wiedzy o szkole. 4 uczniów reprezentantów klas IV – udają się do pracowni dziewcząt, by wykańczać makiety szkoły.
8.00 – 9.00 - z wychowawcami udają się na hol przed s. 206 na wystawę albumów oraz głosowanie na najładniejszy album – nagroda publiczności.
8.30 - klasy przechodzą do stołówki na ogłoszenie wyników konkursu na album pt. „Historia mojej szkoły jest związana z historią mojej rodziny”.
9.00 – 9.20 – przerwa w salach (wyznaczeni uczniowie schodzą na bułkę i mleko)
9.20 – 10.20 - z wych. przechodzą do biblioteki na spektakl pt. „Balladyna”.
10.20 – 10.40 - przerwa w salach.
10.30 – 4 uczniów reprezentantów klas IV – udaje się na salę gimnastyczną, by brać udział w turnieju o puchar PSP 4. 3 uczniów reprezentantów klas IV – udaje się na konkurs wyklejania portretu patrona szkoły metodą collage.
10.40 – 11.40 - z wych. udają się w wyznaczone miejsce by kibicować swoim rówieśnikom przy wyklejaniu portretu Juliusza Słowackiego metodą collage do s…..
11.50 – obiad; pozostali uczniowie rozchodzą się do domów ………………………………………………………………………………………………
IV e, f, g, h, i
7.50 – zbiórka w klasach, przebranie obuwia. 8.00 2 uczniów reprezentantów klas IV – udaje się do s. 206 na konkurs wiedzy o szkole. 4 uczniów reprezentantów klas IV – udają się do pracowni dziewcząt, by wykańczać makiety szkoły.
8.00 – 9.00 - z wychowawcami udają się na hol przed s. 206 na wystawę albumów oraz głosowanie na najładniejszy album – nagroda publiczności.
8.30 - klasy przechodzą do stołówki na ogłoszenie wyników konkursu na album pt. „Historia mojej szkoły jest związana z historią mojej rodziny”.
9.00 – 9.20 – przerwa w salach (wyznaczeni uczniowie schodzą na bułkę i mleko)
9.20 – 10.20 - z wych. biorą udział w spotkaniu z nauczycielem emerytem w s. 208
10.20 – 10.40 - przerwa w salach.
10.30
4 uczniów reprezentantów klas IV – udaje się na salę gimnastyczną, by brać udział w turnieju o puchar PSP 4. 3 uczniów reprezentantów klas IV – udaje się na konkurs wyklejania portretu patrona szkoły metodą collage.
10.40 – 11.40 - z wych. udają się na salę gimnastyczną, by kibicować swoim rówieśnikom w turnieju o puchar PSP 4.
11.50 – obiad
pozostali uczniowie rozchodzą się do domów
…………………………………………………………………………………………………
V a, b, c, d, e
7.50 – zbiórka w klasach, przebranie obuwia. 8.00 4 uczniów reprezentantów klas V – udaje się na salę gimnastyczną, by brać udział w turnieju o puchar PSP 4. 3 uczniów eprezentantów klas V – udaje się na konkurs wyklejania portretu patrona szkoły metodą collage s.
8.00 – 9.00 - z wych. udają się na salę gimnastyczną by kibicować swoim rówieśnikom w turnieju o puchar PSP 4. 9.00 – 9.20 - przerwa w salach (wyznaczeni uczniowie schodzą na bułkę i mleko) 9.10 -. 2 uczniów reprezentantów klas V – udaje się do s. 206 na konkurs wiedzy o szkole. 4 uczniów reprezentantów klas V – udają się do pracowni dziewcząt, by wykańczać makiety szkoły
9.20- 10.20 -z wychowawcami udają się na hol przed s. 206 na wystawę albumów oraz głosowanie na najładniejszy album – nagroda publiczności.
9.50 - klasy przechodzą do stołówki na ogłoszenie wyników konkursu na album pt. „Historia mojej szkoły jest związana z historią mojej rodziny”.
10.20 -10.40 - przerwa w salach
10.40 – 11.40 - z wych. biorą udział w spotkaniu z nauczycielem emerytem s. 208.
11.50 – obiad;
pozostali uczniowie rozchodzą się do domów; …………………………………………………………………………………………………
V f, g, h, i, j
7.50 – zbiórka w klasach, przebranie obuwia. 8.00 - 4 uczniów reprezentantów klas V – udaje się na salę gimnastyczną, by brać udział w turnieju o puchar PSP 4. 3 uczniów reprezentantów klas V – udaje się na konkurs wyklejania portretu patrona szkoły metodą collage.
8.00 – 9.00 - z wych. udają się w wyznaczone miejsce by kibicować swoim rówieśnikom przy wyklejaniu portretu Juliusza Słowackiego metodą collage. 9.00 – 9.20 - przerwa w salach 9.10 2 uczniów reprezentantów klas V – udaje się do s. 206 na konkurs wiedzy o szkole. 4 uczniów reprezentantów klas V – udają się do pracowni dziewcząt, by wykańczać makiety szkoły.
9.20- 10.20 -z wychowawcami udają się do na hol przed s. 207 na wystawę albumów oraz głosowanie na najładniejszy album – nagroda publiczności.
9.50 - klasy przechodzą do stołówki na ogłoszenie wyników konkursu na album pt. „Historia mojej szkoły jest związana z historią mojej rodziny”.
10.20 -10.40 - przerwa w salach(wyznaczeni uczniowie schodzą na bułkę i mleko)
10.40 – 11.40 - z wych. przechodzą do biblioteki na spektakl pt. „Balladyna”.
11.50 - obiad pozostali uczniowie rozchodzą się do domów
…………………………………………………………………………………………………
Kl. VI a, b, c, d, j
7.50 – zbiórka w klasach, przebranie obuwia. 8.00 – 9.00 - z wych. przechodzą do biblioteki na spektakl pt. „Balladyna”. 9.00 – 9.20 - przerwa w salach 9.10 4 uczniów reprezentantów klas VI – udaje się na salę gimnastyczną, by brać udział w turnieju o puchar PSP 4. 3 uczniów reprezentantów klas VI – udaje się na konkurs wyklejania portretu patrona szkoły metodą collage.
9.20 – 10.20 - z wych. udają się w wyznaczone miejsce by kibicować swoim rówieśnikom przy wyklejaniu portretu Juliusza Słowackiego metodą collage. 10.20 – 10.40 - przerwa w salach (wyznaczeni uczniowie schodzą na bułkę i mleko) 10.30 - 2 uczniów reprezentantów klas VI – udaje się do s. 209 na konkurs wiedzy o szkole. 4 uczniów reprezentantów klas VI – udają się do pracowni dziewcząt, by wykańczać makiety szkoły.
10.40 – 11.40 - z wychowawcami udają się na hol przed s. 206 na wystawę albumów oraz głosowanie na najładniejszy album – nagroda publiczności.
11.10 - klasy przechodzą do stołówki na ogłoszenie wyników konkursu na album pt. „Historia mojej szkoły jest związana z historią mojej rodziny”. 11.50 - obiad pozostali uczniowie rozchodzą się do domów
…………………………………………………………………………………………………
kl. VI e, f, g, h, i,
7.50 – zbiórka w klasach, przebranie obuwia. 8.00 – 9.00 - z wych. biorą udział w spotkaniu z nauczycielem emerytem s. 208 9.00 – 9.20 - przerwa w salach 9.10 4 uczniów reprezentantów klas VI – udaje się na salę gimnastyczną, by brać udział w turnieju o puchar PSP 4. 3 uczniów reprezentantów klas VI – udaje się na konkurs wyklejania portretu patrona szkoły metodą collage.
9.20 – 10.20 - z wych. udają się na salę gimnastyczną by kibicować swoim rówieśnikom w turnieju o puchar PSP 4. 10.20 – 10.40 - przerwa w salach (wyznaczeni uczniowie schodzą na bułkę i mleko) 10.30 - 2 uczniów reprezentantów klas VI – udaje się do s. 206 na konkurs wiedzy o szkole.
4 uczniów reprezentantów klas VI – udają się do pracowni dziewcząt, by wykańczać makiety szkoły.
10.40 – 11.40 - z wychowawcami udają się na hol przed s.206 na wystawę albumów oraz głosowanie na najładniejszy album – nagroda publiczności.
11.10 - klasy przechodzą do stołówki na ogłoszenie wyników konkursu na album pt. „Historia mojej szkoły jest związana z historią mojej rodziny”. 11.50 - obiad pozostali uczniowie rozchodzą się do domów
ANKIETA EWALUACJUNA DOTYCZACA PROJEKTU ŚWIĘTO SZKOŁY
1. Czy podobało Ci się „Święto Szkoły”, które realizowaliśmy metodą projektu?
y tak y nie
2. Czy uczestniczyłeś w wykonywaniu zadań?
y tak jakich?....................................................................................................
………………………………………………………………………………..
y nie
3. Czy projekt dostarczył Ci nowych umiejętności?
y tak jakich? ……………………………………………………………….
……………………………………………………………………………….
y nie
4.Które zadania uważasz za najciekawsze:
y album „Historia mojej szkoły jest związana z historią mojej rodziny”
y wyklejanie portretu Słowackiego metodą collage
y wykonanie makiety szkoły
y turniej sportowy
y turniej wiedzy o szkole
y spotkanie z nauczycielem emerytem
y przedstawienie pt. „Balladyna”
y głosowanie na najładniejszy album
5. Czy zadania pomogły Ci w lepszym poznaniu szkoły, jej patrona i historii?
y tak y nie
6. Które z zajęć Ci się nie spodobały?
………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………
7. Czy wprowadziłbyś zmiany do projektu „Święto Szkoły”?
y tak jakie? ……………………………………………………………………
………………………………………………………………………………..
y nie
8. Czy akceptujesz projekt jako metodę w pracy szkolnej? y tak y nie |